Dat is het effect van radioreclame

Ik laat me toch niet omlullen door zoete praatjes of ongevraagd advies! De radio is er voor de vitaminen. Een paar fijne platen hebben een positieve invloed op het arbeidsritme en meelallen met foute hits is goed voor je bloedsomloop. En toch heeft het volgens onderzoek wel degelijk effect, radioreclame. Voor mij is het een aanvullende luister-app voor mijn agenda.

Eerlijk is eerlijk, ik heb wel eens per ongeluk een verjaardag overgeslagen. Dat een vriend me belt en tussen een grap en een voetbaldiscussie door aan me vraagt of ik gisteravond late dienst had. Oeps … vergeten. Tegenwoordig commandeert Facebook je wie je moet feliciteren of een fijne dag moet bezorgen. Maar er zijn van die bijzondere gelegenheden waar ook het digi-smoelenboek geen rekening mee houdt.

Elk uur op de werkvloer krijg ik minimaal twee cadeausuggesties, voor en na het radiojournaal. Een boek, geef je vader eens een boek. Of shop vanaf de bank bij dat dikke ventje in dat blauwe pakje of die elektronicaboer. Ja, ik ben toch niet gek! Misschien is zo’n verzorgingspakket een idee, met douchegel voor elk lichaamsdeel en caffeïneshampoo met aloë vera, of zoiets. Nou, mijn pa glimt; ook als de zon niet schijnt.

“Onderzoek toont aan dat radiocommercials effect hebben,” lees ik op internet. “Zelfs wanneer luisteraars op hetzelfde moment iets anders aan het doen zijn. Radioreclame is in staat de hele keten van communicatiedoelstellingen (kennis, houding en gedrag) te activeren.” Of dat onderzoek nu betrouwbaar is of niet, de reclame heeft me wel op scherp gezet. Ik loop de boekhandel binnen. Jo Nesbø heeft een nieuwe thriller gepubliceerd. Die koop ik voor mezelf en voor mijn vader laat ik een boekenbon feestelijk verpakken.

Hij leest een boek op het balkon. “Hey pa,” begin ik triomfantelijk. “Voor vaderdag.” Ik reik hem de enveloppe aan. Hij lacht, maar zijn blik verraadt ook verbazing. “Dank je wel, die komt altijd wel een keer van pas.” Hij legt zijn boek op tafel met de cadeaukaart erbovenop. Zijn mondhoeken krullen als hij me aankijkt. “Dat je daaraan gedacht hebt. Je bent trouwens wel een week te vroeg.”

Ik post hier elke vrijdag een blog over iets dat me opvalt of wat ik meemaak.
Ik zoek ook werk als copywriter, redacteur of tekstschrijver. Dat mag gedeeld worden.